^_^

Wednesday, 21 November 2012

Aku, lelaki itu dan ceritanya...


Petang tu dalam jam 6.50 pm, aku dengan beg camping berkejar-kejar naik LRT, penat tak usah cakaplah balik dari program explorace anjuran Bank. Masuk je dalam train, aku nampak ada satu tempat kosong, pandang kiri kanan, yakin tak ada orang nak duduk, jadi aku pun letak beg sebesar alam tu ke bawah dan terus duduk. Tiba-tiba beg aku ditarik ketepi.. Sorang lelaki yang duduk sebelah kiri aku yang tarik, dia cakap, takut orang langgar nanti. Aku senyum je dan say thanks. Penat . 

Dia bersuara lagi, tanya itu dan ini. Memula-mula aku malas nak layan. Memang malas. Apa dia cakap aku buat dengar tak dengar je. Dia tanya nama, aku tak bagitau. Dia cakap, x pela, itu hak awak. Dan dia terus bagitau nama dia. Train terus berjalan, bila train belok kiri kanan, bunyi rel bergesel, aku nampak lelaki ni seolah menahan sakit. Aku pandang dia, dia pandang aku. Dia tunjuk tangan dia. Memang tak sempurna macam kita yang lain. Seolah lumpuh. 

Dia pun bercerita, katanya, ada besi dalam tangan dia, bila bunyi guruh, bunyi besi bergesel, dia jadi sakit dan ngilu.. dan katanya lagi dia dulu rempit dan eksiden. Dia bersyukur tuhan jadikan dia begitu sebab, hikmah besar berlaku. Dia totally berubah. Dia yakin tuhan mahu dia insaf. Kalau tidak, mungkin dia tak jadi orang seperti sekarang. Lepas eksiden, dia malu nak bersemuka dengan orang lain, malu sangat sebab dia dah tak sempurna. Tapi lepas daftar dengan badan ‘OKU”, dia jadi lebih bermotivasi. Ada yang lebih teruk keadaan dari dia tapi masih mampu melakukan kerja seharian sama seperti insan sempurna. 


 Gambar Google~

Aku terdiam. Dalam diam, aku kagum. Dia masih bercerita sampailah aku sampai ke destinasi. Aku tengok orang lain dah pandang lain macam ngan aku dan dia. Entahlah.. Aku pun tak tahu nak fikir apa. Sebelum aku hilang dari pandangan dia, sempat pula dia berpesan, kalau jumpa nanti, tegur-tegurlah.. Aku?.. Hanya diam dan senyum lalu bergegas pergi tinggalkan dia... Sepanjang perjalanan pulang ke rumah, aku masih berfikir tentang dia dan ceritanya.. 

Motif?.. motivasi itu ada di mana-mana, Terpulang pada kita dengan cara bagaimana kita menerima ia. Bagi aku, cerita tentang lelaki ini sedikit sebanyak mampu buat aku rasa sesuatu dalam jiwa.. Anda?.. terpulang...

---------------------------------------------------


6 Peluah Bicara - LeaVe your Comment Here.. =):

farazura said...

Allah nak bg petunjuk pd dia dgn CaraNya sendri..
Salam..jelajah blog...teruskan berblog..

alia syuhada said...

Allah beri petunjuk dekat lelaki tuh macam tuh, kita macam mana lah ye ? :) Cerita ny banyak beri motivasi :D
Alia singgah baca blog ny,saling ssinggah menyinggah ye :)

.ciknoey. said...

die nk usha lia mule2..pstu lia jual mahal..tp die tak putus ase..masih nak lia layan die.haha..
just kidding ;)

bgus laa gtu lia.. die xnk org len jd cm dier..

Nurul Ain said...

terjahh.
http://nurulnamasaya.blogspot.com

Mr.Clive said...

wahhh...bukan setiap hari bende mcm ni berlaku... :)


wahh wahh...ikut explorace yer...eheheh...bagus bagus...ekeke :)

Aishah Jahirah said...

ye betol tu motivasi kat mana2 pun blh dpt lia...alhamdulillah dia dah berubah...
p/s:hehee akak bz sikit lia,tu mnghilang diri...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...