^_^

Wednesday, 1 February 2012

Sayangku si Puyu

Harini hari wilayah..

Cuti umum.. patutnya aku gembira,

Tapi entah kenapa rasa sedih pula,,,

Patutlah hati ini berat sekali rasa nak keluar dengan kawan-kawan,

Rupanya ada rahsia disebalik kejadian..


gambar~google


Entah kenapa rasa sayu dalam hati.

Pagi-pagi buka saja tingkap bilik,

Memang akuarium jadi tempat aku melepaskan pandangan,

Sebak, sedih sekali,

Ia sudah tiada lagi..


Walau ia hanya si Puyu,

Warnanya hitam, pudar dan tiada seri,

Namun ia sangat aku sayangi,

Ia ikan yang dulu pernah abah jaga..

Pernah abah sayang.


Dan bila abah pergi jauh,

Jauh dari pandangan mata,

Aku pula yang ambil alih tugas abah..

Cuci akuarium walaupun aku tak pernah reti,

Kalau dulu nak cecah tangan dalam akuarium pun rasa geli,

Tapi sekarang, aku dah sedikit lali.


Kini,

Tinggal 2 ekor saja puyu dalam akuarium aku,

Bersama 4 ekor anak ikan gapi,

Biarpun ikan-ikan ini pudar tak berseri,

Tapi aku bahagia bila lihat mereka berenang riang,

Hayatnya juga lama,


Dan yang penting,

Aku tak perlu bersedih bila bela ikan yang cantik,

yang hidupnya cuma sebentar saja..


abah.. maaf, mungkin hayatnya setakat ini saja.. +_+


Tak sanggup nak ambil gambar ikan tu, ia sudah selamat aku semadikan

+_+


16 Peluah Bicara - LeaVe your Comment Here.. =):

Yatie Awang said...

betul tu, hayatnya hanya setakat itu

Si BuDaK KaChAk said...

dah sampai waktu ikan tu....

Lea Isnawi said...

laa nape sedih2 ni dear
patutnya td hang out ngan kwn
leh hepi2

Ujie said...

ada sentimental value..tu yg tambah sedih kan..

cinta siswi said...

ikan mati?? sabar yea.. da ajal.. :)

Miss Nadya said...

sabar ye dear..:(

ala,nad tak boleh betul dengar binatang mati..sedih sgt..:(

~AmyLiana86~ said...

sabar syg... Allah lebih syginya..ingat doa anak leh bantu arwah di sana...smoga arwah tenang di sana..al fatihah..

Aishah Jahirah said...

dah sampai masa dia tu....kita pun bila2 masa je...
kita dah biasa tgk dia ari2 mmg sedih tetiba dah xde..;(

Ain Dzaya said...

beli ikan baru je...pastu jaga bbaik yer =)

dengan gagahnya ain bersengkang mata buat entry nie =)

http://aindzaya.blogspot.com/2012/01/rindu-perasaan-sakit-yang-indah.html

Telor Power said...

dah sampai ajalnya...setiap bernyawa pasti mati dan mati itu benar, jgn sedih2 Lia, esok pi pet shop. beli penggantinya.

MaryaYusof said...

Salam,

Sabarlah dik, dah sampai umurnye tu...

Akak follow di sini~

emy|farid said...

ayam kecik sy pun mati semalam. geram ngan kucing yg kacau dia

qamarguyz said...

salam ziarah..
sudah berakhir masanya untuk menyumbangkan sesuatu buat kita..
relakan saja

EZAD AMIR said...

jangka hayat ikan pendek kot..
turut bsimpati dgn anda...huhu...

Teenager Housemaid said...

:')

i knew ur strong..keep being a strong person..
walau hanya ikan, ianya mempunyai sentimental tersendiri kan..:D

nur chahaya abadiey said...

sedehnyer... :( sbr..

nur tyme arnab nur mati dulu dkt sminggu jgk larh berendam air mata,..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...