^_^

Sunday, 19 February 2012

Mencari kesilapan sendiri

.

Kadang-kadang,

Busuk bau orang kita perasan,

Kita sedar,

Kita tahu..

Tapi,

Kita tak perasan satu hal,

Busuk bau sendiri..


Bila di aplikasi pada kesilapan,

Ia terjadi hal yang sama,

Kesilapan orang,

Walau ia sekecil hama,

Kita cepat saja perasan,

Lagi teruk,

Bukan nak tegur dengan berhemah,

Tapi tambah diaibkan..


gambar-google~


Silap dan salah kita,

Memang sampai sudah kita tak tahu,

Tak sedar,

Selagi tiada yang menegur,

Kalau sedar pun,

Kita buat tak endah,

Lagi teruk,

Cuba menafikan pula,

Dan menuding jari pada yang lain..


Itulah hakikat..

Bahawa,

Hidup ini perlu saling memerlukan,

Tegur menegur dengan cara baik,

Bukan cakap belakang,

Atau tokok tambah penyedap rasa..


Muhasabah diri,..

Renung-renung kesilapan sendiri…


cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar


13 Peluah Bicara - LeaVe your Comment Here.. =):

naziyatul fatihah said...

orang baling taik kat kita,
kita ingat.



tapi bila kita baling taik kat orang,
orang lupa.

cinta amerqastrina said...

memang setuju....

echaRierie said...

eh..terigt kejadian kat bank..hahaha

Ujie said...

hanya yg mampu merendahkan diri je yg mampu mencari silap sendiri..itu sedikit sukar.

Telor Power said...

manusia....sgt susah difahami. ada baeknya kita sentiasa ikut resam padi.

cinta siswi said...

betul3.. =,="

kena check balik nie salah silap siswi..

bsyok said...

http://bsyokonline.blogspot.com/ terdapat Cannel online ASTRO ARENA ,ASTRO CERIA, ASTRO OASIS ,ASTRO PRIMA ,ASTRO RIA ,AXN ,DOCUMENTARY TV ,E-KOREA ,FOX MOVIE, HBO ,MALAYSIA YOUTH Tv .NTV 7, RTM TV 1 ,RTM TV2 ,TV 3 ,TV 8, TV 9.and radio onoline

Yatie Awang said...

sebab tulah kata orang ukur baju di badan sendiri

L said...

huhu, semua ada hikmah. dan kdg2 kita ni asyik dok nampak bsuk orang jer. padahal kita ni dah busuk giler2 dah. huhu

jom baca sekejap.=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/02/menyekutukan-allah.html

Miss Nadya said...

betullah tu...sebelum kita nk menegur org...apa kata kita renung diri kita dulu kan..:D

p/s :: nad ada ad syg kt fb..xapprove ag..:D

Si BuDaK KaChAk said...

stuju dgn nad...cek diri sdiri dlu sblum nk slhkan org lain...

Aishah Jahirah said...

manusia....sama2 lupa,sama2 buat salah....jadi sama2 la saling tegur menegur....jgn silap org je nampak tp silap sendiri butakan mata hati...;p

9n0L4 said...

yang tokok tambah tu lahhh yg paling tak tahan skali. bermuke².

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...