^_^

Thursday, 22 December 2011

Ada rahsia yang bukan lagi rahsia


Bila seseorang bercerita mengenai satu rahsia, dan meminta kita agar tidak menceritakan pada sesiapa.. Adakah rahsia itu selamat dalam tangan kita?.. mungkin ya dan mungkin tidak..

Bagaimana pula jika seseorang itu bercerita mengenai sesuatu yang mungkin rahsia baginya.. namun tidak pula dia menegaskan jangan sampaikan pada orang lain. Adakah kita akan biarkan ia habis disitu atau sampaikan pula pada yang lain?..

Sejujurnya, rahsia itu tidak lagi akan menjadi rahsia pada kali pertama ia disampaikan tidak kira dengan cara apa sekalipun. Sesungguhnya memegang amanah untuk tidak membuka mulut walau seinci pun tentang sesuatu perkara itu amatlah sukar. Oleh itu berhati-hatilah dalam berbicara agar amanah rahsia yang dipegang selamat dalam pegangan kita.


~betapa sukarnya mendapatkan kembali kepercayaan seseorang bila amanah yang diberi dikhianati.. renung-renungkan, ~


13 Peluah Bicara - LeaVe your Comment Here.. =):

emy|farid said...

sebaiknya jika rahsia itu, biarlah RAHSIA.... bukan disebarkan. wpun payah menyimpan rahsia, tapi ia tetap RAHSIA

Lia Irdelia said...

@emy|farid~
rahsia akan kekal rahsia bila ia menjadi rahsia.. :)

tq! :)

aimie amalina said...

ohhhh
memegang rahsia amat mentakotkann
huhuhuhu

AININ SURAYA said...

benda yang paling berat tu amanah . isss takut nak simpan rahsia orang =.="

Nalisa Syahira said...

biar pecah diperut , jangan pecah dimulut , tapi sekarang ni ? dedua pecah , aih .

Lia Irdelia said...

@mimie ~
memang menakotkan...
hahhah

@ainin suraya~
yup..
benda yg paling berat is amanah..
takot x terbawak.. haha

@Nalisa~
dua2 pecah?
menakotkan tuh,,
huhuu..

Yatie Awang said...

kalau dah nama rahsia hanya seoragn saja yang perlu tahu selain Allah dia adalah diri kita sendiri

Ujie said...

kalau betul nak berahsia..jgn sekali cerita pd org. walaupun org yg kita percayai.

Lia Irdelia said...

@k.yatie~
Tak mampu berahsia dengan Allah..
:)

@k.Ujie~
sukar mencari org yg dipercayai..
huhuhu..

Anak Wak Mail said...

jadi,,kalau ada rahsia,,simpan je,jangan bagitahu orang..

tapi kadang2 seronoknya nak bagitahu orang benda yang rahsia..

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

rahsia kalau dah terlepas cakap mmg dah bukan rahsia.mmg kita suruh orang rahsiakan.tp org yg diamanahkan utk merahsiakan tu mesti akan terbocor kat org lain dgn kata-kata ini rahsia jgn bagitahu org.seterusnya org tu pn mgkn xreti berahsia,maka terbocor lg.sudahnya semua org tahu...

Miss Nadya said...

nad mmg penyimpan rahsia...:)

terutama rahsia mak..:)

p/s :: dugaan berat bila org mula mendengki..:(

Cikgu Tie said...

Rahsia tetap rahsia...perlu disimpan untuk kekalkannya sebagai status rahsia...bukan menjadi rahsia lagi seandainya sudah diceritakan kepada seseorang. Tak kiralah siapa sekali pun org itu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...