^_^

Sunday, 13 November 2011

Jika ada yang cemburu, Biarkan.. ! Rezeki itu dari Illahi..


Aku di sini..

Dengan penuh semangat dan berdedikasi..

Satu Nawaitu di hati..

Mencari ilmu dan rezeki Illahi..


Situasi

A sorang senior yang sangat bepengalaman dalam kerja, sedang mengajar B yang baru saja memulakan tugasnya. Dan tiba-tiba C (salah seorang senior) datang dan berkata..

“Tak payah lah nak ajar sangat dia tu.. Aku dulu tak ada siapa pun nak ajar.., Biarkan je”

Apakah motifnya C berkata demikian?.. Jawapannya senang saja, salah satu darinya mungkin cemburu. Sebab apa?.. Sebab dia dulu tiada siapa yang sudi membantu dan mengajar dalam segala hal yang berkaitan dengan tugasnya.

Jika anda selaku B, apa perasaan anda?.. Sudah tentu hati sedikit tercalar dan agak pelik dengan C. Kenapa dia nak cemburu pula, adatlah tu, orang baru akan minta tunjuk ajar dari yang lama.. Tapi dia marah pula.. Biarlah... Maafkan saja dia..

Maka itulah hakikat yang harus diterima, bahawa, bukan semua orang akan suka dengan kehadiran kita ditempat baru. Dan kita selaku orang baru pula harus menjadikan ia sebagai cabaran terhebat untuk membuktikan kehadiran kita sedikit sebanyak mampu menyumbang kearah suatu yang lebih positif. Jika mereka rasa tergugat dengan kehadiran kita, maka itu adalah diluar kemampuan kita.

Apa yang boleh kita lakukan.. hanya jalankan tanggungjawab dengan penuh Ikhlas.. abaikan segala kata-kata yang agak menyentuh hati.. Jadikan ia semangat yang membara ok!!!


10 Peluah Bicara - LeaVe your Comment Here.. =):

~AmyLiana86~ said...

hai twin..hehe..lama xsinggah sini..padahal baru 2 3 hari..hehe

Lia Irdelia said...

Amyliana~

hai twin,,
hehehe..
maseh sudi singgah lagi..
:)

sue perbs.. said...

betul tu.. sifat cemburu tu memg selalu ada .. sbgai org bru yg tk tau ape2, bntuan org lama memg sngt perlu..

NasZ said...

betul tu. abaikan je. tp kalau ada orng cemburu tu, maknanya kita bagus la. kan? hehehe.

Lia Irdelia said...

sue perbs~
tulah..
support each other sepatutnya..

Tq ye..

NasZ~
yUP.. Ada kemungkinan tu.. haha. Tapi as a senior, bantuan mereka tetap diperlukan..

Tq nasZ

Mohamadazhan.com said...

setuju...kerja dgn ikhlas insyaAllah pendapatan juga barakah =)

kdg2, senior ini byk juga egonya...itu jg punca lemah kualiti kerja2 junior baru yang ingin belajar.

Ujie said...

kalau masuk tmpt baru..mmg biasa ada org mcm gitu. jealous sbb dulu dia tak dpt layanan yg sama.

Lia Irdelia said...

azhan~

betul..senior patut support junior..
Tapi junior juga harus ada inisiatif sendiri utk berjaya..

Tq!

Ujie~
Mungkin betul kata ujie..
Mereka cemburu sbb x der layanan mcm tu dulu..

Tq ujie..

aimie amalina said...

kene marah ye
hayooo
kamu sgt kuat!
betol, anggap ni cabaran kepada kita supaya lbh tegar di dunia kerja kan =]

chayok2 geng eskem!=]

Lia Irdelia said...

mimi~
yup...
ia sebagai cabaran supaya lebih kuat..
dan kuat..
:)

TQ!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...