^_^

Sunday, 21 August 2011

Tatkala Hujan Turun



Tap.tap.tap...

Setitik demi setitik titisan hujan menembusi atap rumah.. Jatuhnya bersama rembesan dari celahan lubang yang entah dari mana bocornya.. Emak mengeluh lagi.. Emak ambil baldi dan besen lalu diletakkan ditempat yang bocor.. di celah-celah dinding sudah kembang dan berkulat dek lelehan kebocoran hujan yang meresap.

Setitik air matanya jatuh ke pipi…

“Kenapa mak nangis?”

“Tak ada apa sayang, mata mak masuk habuk.”

‘’oh.. adik ingat mak nangis.. kalau mak nangis, mak bagitau adik tau, biar adik pukul sapa yang buat mak nangis tu”

Oh sayang.. kau tidak mengerti…

“Mak, adik tak suka bila hujan…”

“Kenapa sayang?”

“adik kesian tengok mak.. bila hujan je, mak kena ambil banyak bekas dan tadah setiap titik hujan yang jatuh kat lantai ni..”

“tak apa,.. mak dah biasa macam ni..”

“tapi adik tak suka tengok mak penat-penat tadah dan lap lantai kita yang basah ni setiap kali hujan.., bila kering, hujan datang lagi.. mak lap lagi.. nanti basah lagi..”

“Hujan itu rahmat sayang.. “ Jawapan pendek dari mulut mak..

“Tak apa mak, nanti adik dah besar, adik dah tinggi, nanti adik tampal atap yang bocor ni dengan gam dan saletip.. Biar air hujan tak masuk rumah kita lagi.. ye mak?”

Aduhai anakku…


p/s : Kadangkala tanpa kita sedari.. segala yang berlaku itu tersurat seribu makna.. Walau sikecil berbicara tanpa akal sempurna, namun dihati punya seribu rasa..



8 Peluah Bicara - LeaVe your Comment Here.. =):

aimie amalina said...

sebak plak bile bace ni..
emm.betol... =(

tunz said...

oleh itu,bersyukurlah kita atas segala kurniaanNYA

bella_bumbum said...

sedih :(

bella_bumbum said...

sedih :(

nurul atikah said...

naik bulu roma.

Wan Zaleha Zain said...

betapa murninya budak itu...

putry arisa said...

budak kecik yang berhati baik..
^_^

Lia-De-Pinky-Leo said...

thankz to all yg sudi baca.. really appreciate it.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...