^_^

Thursday, 11 August 2011

Berhenti makan Tahi ayam tu..


Sharing is caring right?



Meh nak share satu benda..

Yang mungkin ramai pun yang dah tau..

Tapi mungkin ada yang tak perasan lagi..

Korang makan telur ayam tak?


Kalau makan,

Agak-agak ia bersih tak?

Dulu, masa kecik-kecik,

Abah selalu pesan..

Basuh dulu telur ayam sebelum masak..

Aku pelik jugak..


Bila dah memasak sendiri,

Baru tau,

Sebenarnya telur ayam tu,

Ada yang tak bersih..

Kalau perasan, kat tepi-tepi telur tu mesti ada sikit kesan najis nya..

Maklumlah, ia keluar pun dari mana kan?


Sila belek-belek kalau tak percaya..


Kalau tak basuh dulu,

Maknanya, Peluang untuk sisa tersebut masuk sekali dalam makanan adakan?

Walau tak banyak, percentage dia tetap ada..

Jadi rajin-rajinkan diri..

Basuh dulu telur ayam tu ya..


Kalau nak senang,

Sebelum simpan telur tu,

Buang dulu kotoran yang ada,

Renjis sedikit air supaya kotoran degil mudah hilang..

Seeloknya basuh di bawah air yang mengalir.

Dan lap hingga kering..



Jadi, selamatlah dari termakan sisa ***I ayam..


Selamat mencuba..

^_^


*edisi editing.. thanks to cik kompas

12 Peluah Bicara - LeaVe your Comment Here.. =):

Ubi Kentang said...

erm..mmg bahaye..
sik baik selalu basuh b4 pecah kan..
thankx for the tips!

Freaky said...

haha memang selalu basuh sebelum guna telor tu

Lia-De-Pinky-Leo said...

ubi kentang~
hehe.. basuh jgn x basuh,,,

Freaky~
he2.. betul2.. thank nway..!

cik kompas said...

Sy sekadar nk kongsi. Dulu lecturer sy pernah ajar kt dlm kelas.

Kita tak boleh basuh terus telur tu terutamanya dengan menggunakan air sejuk. Sebabnya, kulit telur mempunyai liang-liang yang dapat menarik bacteria dari permukaan telur melalui kulit dan masuk ke dalam telur. Ditambah pula, liang-liang tersebut lebih besar daripada partikal air.

Ni link cara-cara nk cuci telur.


Wallahualam..
~foodtechnologies wanna be

cik kompas said...

------->>>>
http://smallfarm.about.com/od/farmanimals/a/How-To-Clean-Eggs.htm

Lia-De-Pinky-Leo said...

thank for sharing cik kompas.. :)

cik kompas said...

welcome.. (^_^)

Dida LiciouS ♥ said...

wajib basuh!..

shaliza khairi said...

boleh basuh. tapi seeloknya basuh hanya bila nak guna. sebab kalau basuh awal2 pastu simpan nanti telur jadi cepat rosak. ^^

nice share.. ~

HazeL said...

owwhhh kalo basuh awal n simpan, telor cpt rosak ehh?? thanks for the tip. baru ketahuan....

Lia-De-Pinky-Leo said...

pasal yg cepat rosak kalau basuh awal n simpan tuh, not so sure.. if ada info xtra nnti, will tell u.. hehhe..

Thanks anyway...

*kena siasat nih.. :)

Ini Kisah Tia said...

euw !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...